PLUGGHEST.DE

Korsförlamning

Vid ansträngning och stress kan ett massivt muskelsönderfall orsaka korsförlamning. Man märker det som stelhet i bakdelen, ovillighet att röra sig, smärta på en skala till mild till att inte kunna resa sig. Urinen mörkfärgas, andningen kan påverkas. Det är viktigt att snabbt låta veterinär behandla hästen med antiinflammatorisk medicin, vitaminer och intravenös vätskebehandling. Orsaken till korsförlamning har inte helt klarlagts.

Hästar som är i träning men som haft en dags vila och därmed lagrat upp energi i musklerna kan få en kraftig mjölksyreansamling vid ansträngning. Så pass mycket att muskelfibrerna skadas och går sönder. Slaggprodukterna från de trasiga muskelcellerna är skadligt för kroppens inre organ och behöver utsöndras. Beroende på hur stort muskelsönderfallet är visar sig symtomen och kan också mätas i blodet. Alltifrån mild stelhet till kraftig och oförmåga att resa sig, andningsförlamning, hjärtproblem och död. Hästar som har tendens till korsförlamning kan få råd om hur de bäst skall träna för att förebygga sjukdomen.



Berättade jág att jag hårdpluggar? Det innebär att jag söker massa saker på svenska för att förstå den hela innebörden så jag förhoppningsvist imorgon kan skriva ner det på tyska. Ni förstår inte hur mkt tyska jag skriver ner i denna stund.... Fast på något sätt är jag sjukt intresserad. Tyskan har såååå många ord som inte ens existerar på svenska - helt sinnesjukt! Aber jetzt muss ich lernen! Ciao !


Kommentarer
Postat av: Emelie

Du är så duktig! Stressa inte ihjäl dig bara unge.

2010-10-28 @ 09:34:31
URL: http://yoem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0